När du ska flytta är det mycket att hålla reda på, både när gäller ditt nya boende och den lägenhet du lämnar. Här hittar du information om besiktning, lämning av nycklar, flyttstädning och annat som kan vara bra att veta när du ska flytta.
Besiktning av lägenhet
Vid uppsägning bokar du en besiktningstid genom vår kundservice. För att en besiktning ska vara möjlig måste lägenheten vara tömd och utstädad. Om så inte är fallet kommer vi att debitera dig 500 kr för outnyttjad besiktningstid. En efterkontroll på besiktning kostar också 500 kr.
Tänk på att all utrustning som tillhör lägenheten (dörrar, hatthyllor, gardinbeslag o.s.v.) måste finnas i lägenheten vid besiktningen. Om du fått bruksanvisningar eller skötselanvisningar för lägenhetsutrustning lämnar du kvar dem i lägenheten till nästa hyresgäst. Parkettgolv och golv i badrum och kök får inte vara dolda av heltäckande mattor. Vid skador eller onormalt mycket slitage på lägenheten kan du bli ersättningsskyldig.
Vill du ha en kopia på protokollet från din besiktning kan du kontakta vår kundservice.
Flyttstädning
Både lägenheten samt eventuellt tillhörande lägenhetsförråd och garage ska vara tömt och ordentligt städat, även om de inte har använts.
Använd checklistan som ett stöd när du städar, så har du större chans att få städningen godkänd. Nedan kan du även se en film som går igenom hur man flyttstädar.
Enkla fel som du själv kan åtgärda för att undvika debitering
- Montera gardinbeslag.
- Täta diskmaskinsavlopp (med slangklämma).
- Täta tvättmaskinsavlopp (går det ner i golvbrunn behöver det inte tätas).
- Plugga inkommande vatten för tvätt- och diskmaskin.
- Samtliga glödlampor och lysrör ska fungera.
Övertagande av lös egendom
Har du tillfört egen utrustning till din lägenhet, så kallad lös egendom, ska denna återställas alternativt överlåtas till kommande hyresgäst innan besiktningstillfället. Utrustning som tillhör lägenheten ska också finnas på plats.
Exempel på lös egendom kan vara en diskmaskin som du införskaffat och installerat på egen hand men även persienner, markiser, möbler, laminatgolv, heltäckningsmattor och så vidare. Står lös egendom kvar i lägenheten utan att en överlåtelse har gjorts kan äganderätten övergå till hyresvärden. Uppstår kostnader för hantering och återställning får den avflyttande hyresgästen stå för dessa kostnader.
Blankett för övertagande av lös egendom och ansvarsförbindelse hittar du här
På blanketten finns mer detaljerad information om övertagande av lös egendom.
Lås och nycklar
Samtliga nycklar måste lämnas tillbaka när du flyttar. Om inte samtliga nycklar lämnas in i tid blir du skyldig att betala kostnaden för att byta låscylinder. Nycklar ska lämnas till vår kundservice senast kl 12.00 första vardagen efter att hyreskontraktet gått ut.
Adressändring och flytt av abonnemang
När du flyttar ska du göra en flyttanmälan till Skatteverket så att du får rätt folkbokföringsadress. Det är gratis. Gör din anmälan i förväg eller senast en vecka efter flytten. Skatteverket sprider din nya adress till samtliga myndigheter och även till många företag. Vill du ha eftersändning av din post får du beställa det hos Svensk adressändring
Du som bor i en lägenhet ska vara folkbokförd på lägenheten. Lägenhetsnumret är en del av din adress och består av fyra siffror som visar på vilken våning, och var på våningen, lägenheten finns. Du kan hitta ditt lägenhetsnummer i ditt kontrakt eller på ditt postfack eller ytterdörr.
Du som är inneboende eller hyr lägenhet i andra hand ska inte ange c/o i din flyttanmälan. Du ska se till att ditt namn finns på dörren eller på postboxen i entrén (om det finns en sådan).
När du flyttar bör du teckna ett elabonnemang på din nya adress, om inte hushållsel ingår i hyran. Du anmäler också flytt av ditt telefonabonnemang och eventuellt internetabonnemang. Kontakta din internetleverantör, ditt telefonbolag och din leverantör av el för att göra detta.
Visning av lägenheten
När du flyttar ut är du enligt hyreslagen skyldig att visa lägenheten för de personer som får erbjudande om att flytta in efter dig. Vi erbjuder tio personer åt gången att gå och titta på din lägenhet under uppsägningstiden. De tar kontakt med dig för att komma överens om en lämplig tid.
Om du själv inte kan visa lägenheten måste du kontakta oss snarast vid uppsägning för att höra vilka alternativ som finns.